lördag 24 mars 2012

Vad är det för vår då det ösrenar heeela dagen i mars månad. Blä! Tur för mig att mitt humör inte är allt för väderkänsligt, utan jag trallar mest på som vanligt.
Igår var jag och Johannes ut och fodrade renarna och efter det skejtade jag hem från hagen vid Siksele till Rusksele. Blankis och utseende som "Bambi på hal is" eller skoterspår med kvalite efter en riktigt varm dag. På det lite lagom motvind hela vägen. Puh, men skönt som tusan att få 17 km till i kroppen!

Idag var Johannes och jag ut igen och fyllde upp transporten med foder och körde iväg med det till hagen. Drog ut några höbalar och flera krubbor med pellets åt hungriga renar. Ivriga som dom är kör de in hela huvudet i ensilagebalen och massor av hö fastnar i hornen. Tillslut springer det runt massor av Tina-turner inspirerade krabater i skogen. Supersöta är dom då höet sitter som ett afro-krull på huvudet. Käns sorgligt bara att se resultatet av en svår vinter. Framför allt är det magra kalvar som inte lyckas ta upp fodret utan dör av svält. Några har fått följa med hem och stå stallade och blivit omsorgsfullt matade med mossa, men de har varit för svaga och dött efter något dygn. Glädjen får man istället då de renar som klarat vintern sprallar glatt runt i hagen. På vajorna börjar magarna bli större och man kan ana att ett nytt litet liv är på väg till världen inom kort.

Hemma i värmen igen, tagit något glas vin, jag har lagat mat och ser nu på då Magnus somnat i soffan. Han är riktigt bra på att sova då han känner för det! Själv har jag varit jättetrött och en nästan vandrande zombie senaste dygnen och verkar nu har vaknat till. Myror i kroppen på en lördagskväll är jobbigt...

Dagavill som jag blivit har jag nyligen insett att jag varit här i snart en och en halv vecka, ojojoj! Vars tog tiden vägen egentligen?! På måndag måste jag defenitivt fara ner till min fantastiska betongbunker och köra lite heldagar med skolarbete igen. Tur att det är riktigt kul med kandidatarbete. Otur bara att det är destå roligare att vara ute i skogen och jobba, än sitta till sig träsmak på en stol och leka smart. Känns skrämmande att min framtid kommer utspela sig på ett dammluktande kontor 40 timmar i veckan. Naajsbajs. Hoppas på ett inspirerande jobb så motivationen hålls uppe...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.