onsdag 25 april 2012

Det där med att gravera i horn har jag varit sugen på ett bra tag, men inte vetat vad man ska färga med. Ett hemligt recept...

Idag knäckte jag knepet:
1. Ladda med tålamod
2. Börja gravera med en nål eller en vass kniv med smalt blad.
3. Spä på med mer tålamod.
(punkt 1-3 hoppade jag över, verktygen i punkt 2 ersattes med en slö morakniv).
4. Topphemligt recept: krossa kol och blanda med ex. epoxy. Kolet löses upp och det är bara att smeta på över hela graveringen.
5. Då det har torkat sandpapprar man bort all överflödig färg.
6. Avsluta med att puttsa med stålull.
(7. Inse att du ändå hade på tok för lite tålamod för att få det riktigt snyggt.)

Knivslidan till min buköppnare är också på gång, den blir i horn och läder efter mycket velande. Min första slida med horn som grund, som visade sig vara ett rent aber att göra! Första problemet var att hitta lämpliga hornbitar där märgen inte kommer synas (i alla fall inte så mycket) och att jag får möjlighet att göra den form på slidan som jag önskar. Fram- och baksidan ska sedan ligga jämnt mot varandra, och detta ska man lyckas med utan att raspa ner bitarna allt för mycket (ungefär omöjligt) och sedan göra ett lagom urgröpnng för själva knivbladet som ska in. Då tålamodet tillslut tröt så limmade jag bara ihop allt och kan nu bara hoppas på det bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.