söndag 17 juni 2012

Phil Collins-On My Way




Nu är klockan 23 på kvällen innan jag ska skriva ekologitentan för tredje gången. En tenta som jag med mitt intresse borde fått en femma i första gången. Jämförde min tenta med svaren och kan inte förstå alls hur jag kunnat bli kuggad. Om nu läraren känner för att godkänna mig, så hoppas jag på en tredje gången gillt. Och tack för att mitt annars så stora intresse för ekologi minskade kraftigt, eftersom det enda jag egentligen lärt mig på denna kurs är att jag inte kan ekologi alls (enligt de två senaste tentorna då...).

Jag vet inte om det känns bra. Jag kan det ju jättebra, men samtidigt så kan jag det inte då jag redan suttit två kvällar tidigare i vår och hoppats på en fyra eller femma.
Vad jag börjar lära mig av universitetsvärlden är dock:
  • Försök inte att förstå på djupet och visa att du tänker till lite extra. Memorera bara meningarna som läraren skriver på tavlan och skriv dom på tentan. 
  • Glöm allt praktiskt kunnande, enligt universitetsvärlden verkar det bara vara så att vi behöver kunna den absolut mest teoretiska delen av vad som står i böckerna. 
  • Vad vore en jägmästarutbildning utan rellevant sommarjobb och eget intresse och driv vid sidan av sudierna? -Jo, absolut ingenting mer än en blivande pappersvändare som egentligen inte kan någonting på riktigt!
Belöningen blir att få åka upp till Magnus igen, och att sedan kunna ägna massor av tid till ute i Norrlands underbara skogar och inventera! Känner mig precis som i låten, där jag trallar fram på dagarna... Lyssna på texten, man kan inte bli annat än glad och vipps känns allt så lätt igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.