måndag 4 juni 2012

Sommarjobsstart

I Lördags kom Elsa och Mamma till Rusksele. Lillfjompan skulle spela fotbollsmatch, så då passade dom på att hälsa på mig och Magnus. Efter att jag försökt pigga upp mina fysikkunskaper från grundskolan och hjälpt Elsa med lite läxor så fixar Magnus supergott grillat renkött. Mumma! Myskväll med poker, gott vin o whisky samt en rolig film.

Magen blev bättre, i alla fall där jag hade ont föut. Istället tog smärtan över kring områderna vid lever/galla samt blindtarmen. Gör småont hela tiden, men när jag andas djupt, vänder mig i sängen, skrattar, rör mig "fel", hostar, (går på toa...) så krampar det till så att jag ibland har lust att skrika. Att gå är också superjobbigt och jag måste böja lätt så magen inte stäcks ut helt, men det gör ändå jobbigt ont. Aaah, att det aldrig ska bli bra!
Eftersom jag haft ont i två och en halv vecka så följde jag med Mamma till Ume och knatade in på akuten på NUS, där jag blev kvar hela dagen för en grundlig undersökning. Tog blod- och urinprov, gyn-undersökning med ultraljud samt magnetröntkade magen. Blodproverna visade på att jag har en infektion i kroppen, läkaren klämde precis på rätt ställe, så att jag skrek och flög upp ur sängen. Undersökningarna visade absolut ingenting. Läkarna diskuterade med varandra och kliade sig i skallen.
Hmmm...någonting är fel, men vad?! Är det allvarligt eller lugnt, vet inte...
De föreslog att jag skulle stanna kvar på sjukhuset åtminstonde ett dygn för observation. Händer något med lever/galla/blindtarm så kan det ju bli rätt så akut. Jag skulle dock jobba dagen efter (första dagen på nytt jobb = viktig!) och längtade hem till att få sova brevid Magnus och inte i en ensam sjukhussäng, så jag avböjde och lovade att ringa larmcentralen om det blev riktigt tvärdåligt.

Magnetröntken var en upplevelse. De sprutar in någon vätska i armen för att se bättre. Sekunden efter blir jag supervarm i kroppen, varmare där man har mycket kärl. Detta leder till att det känns precis som att man har kissat på sig, fastän man inte har det.

Så nu denna måndag har jag varit på Sveaskog och skrivit på papper, läst på, gjort ett kunskapsprov (gick jättebra) och börjat sätta mig in i arbetet. Skönt med en lugn kontorsdag, så magen får vila lite till. Stämningen på kontoret var härlig och jag tror att jag kommer toktrivas med både arbete och arbetsgivare. Nu ska jag jobba gärnet på att bli piggare, friskare och i superform resten av sommaren!

Då jag kommer hem från jobbet så står snyggaste Magnus, brunbränd och fin, iklädd ett proffsigt kockförkläde och lagar mat och skämmer bort mig. Jag får erkänna att ibland blir man lite extra kär. :)
Nu har dessutom halva Rusksele kommit hit för att hjälpa oss att dra bort riset från vad jag röjde förra veckan. Underbart vilken by! Jordgubbslandet är klart och rabarber och tomatplantor står nu i jorden för att växa sig stora, starka och fina. Håller tummarna för att renskit är bra gödsel!

Så, förutom att magen ibland krampar som om den har lust att krossa sig själv, så är livet underbart bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.