fredag 31 augusti 2012

Det som skulle bli till en ledig helg efter en arbetssommar, blev till fyra fjortontimmarsdagar på raden traskandes över kuperande hyggen. Då är man garanterat rätt så slut på i benen och i huvudet.

På måndagen tog jag en liten vilodag, där jag och Hannna åkte upp till Ammarnäs och gick en liten tur vid Tjulträsk och letade reda på några fina gula kantareller.
På tisdagen påbörjade vi en liten vandringstur och gick upp till Sulåivetoppen, som hälsade oss välkommen på sitt kusliga sätt. Med plöttsliga moln och kraftiga vindbyar då vi närmade oss toppen. "gå härifrån, stör mig inte" tycktes berget säga. Vi tältade nedanför i mitt nya Marmot-tält, som jag är nöjd med. Väger ingenting, tar ingen platts, känns rätt så hållbart och klassat som ett 4-sässongstält.
Dagen därpå gick vi vidare till fina Gupptjajávrrie (fast vi säger typ Goupptjärn) och kojan där. Ett gäng nyanlända jägare som skulle bo där ett par dagar och njuta av livet blev minst sagt förvånade då en blondin och en brunett trillade ut ur fjällbjörksskogen långt uppe på fjället, precis efter att helikoptern lyft. Dom bjöd oss glatt på kaffe medan vi fick vila benen ett slag. Vi gick vidare och gick längs den rätt så okända stigen förbi Rimtkåtan ner till Lill-tjulträsket. Där får man se riktigt fina vattenfall.

Vi hade dålig täckning på turen, men lagom för att då och då få SMS och vilka som försökt nå en.
Pling -Du har 3 missade samtal från Mangan Andersson.
Pning -Vars är ni?
Det plingar på Hannas mobil. -Du har 2 missade samtal från Magnus Andersson.
Pling -Asså nu börjar jag ifrågasätta er IQ. Lika bra att ta på ögonbindel och gå några varv på byn.
Pling- Du har 2 missade samtal från Mangan Andersson...
Pling - Sitter på hotellet och tar en öl. Ni kan ju komma...!!

Mangan såg att det var dimma till fjälls (vilket inte drabbade oss så mycket) och blev orolig. Han fick visst för sig att vi inte skulle veta åt vilket håll vattnet rann i jokkarna och typ följa jokken upp till fjälls, istället för ner i dalen, eller gå till Tärnasjön istället för Tjulträsk. Om jag ska ta det som att han tänkt oss som två idioter på har-ingen-aning-om-vars-jag-e-vandring, eller att han bara var lite orolig vet jag inte. Eller att han trodde att vi skulle komma på att det var tråkigt att gå (vilket det inte är, vissa är bara för lata för att uppskatta det) och vända efter fem minuter istället för ett par dagar.
Om det finns hönsmammor, så finns det visst hönspojkvänner också. I vilket fall rätt så gulligt...
Jag och Hanna fick tillslut en härlig korttur med rätt så bra med mil per dag. Nästdagen så hängde jag med Magnus till Kravpie och hjälpte till att laga hagen.

Idag har jag åkt hem till Rusksele. Lyxat med supergod middag -Kantarellsoppa på färska katareller, en klick creme fraiche och tunna strimlor torkat, lättrökt renkött strösslat över. Till det hembakt bröd med smör och ett litet glas rött. Längtar och väntar på Magnus, som är kvar i Ammarnäs på möte med Ranbyn.

Surar över att någon klåpare kom på att skolan ska börja samma vecka som älgjakten...hur tänkte man där?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.