måndag 4 februari 2013

Tårtspade i horn

Tårtkalas någon? Nu har jag nämligen en tårtspade. Jag har verkligen fastnat för att hitta horn som har lite karaktär. Riktigt vita horn med lite märg är för visso riktigt vackert, men svårt att få tag på. Istället för att bekymrat försöka jobba mot hornhögen, så gäller det istället att lära sig jobba med den.
Största delen av skaftet är gjort av älghorn, med inlägg av björknäver och metallplatta. Högst upp sitter en rund del av ett renhorn i genomskärning. Vackert färgat och nästan utan märg, jag vart så lycklig då jag sågade ett snitt och fick se vad som gömde sig under ytan. Kolblandat epoxy mellan bitarn för att dölja små ojämnheter på ett snyggt sätt.
Och ser ni, jag gör sakta men säkert små framsteg i konsten att gravera, men oj vad med tålamod man behöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.