onsdag 5 juni 2013


Idag har jag haft min första inventeringsdag denna säsong för återväxtkontroll och föryngringsinventering, även kallat T1 och T8. Jag höll till utanför Björksele och hade med mig lilla Loova. Vi fick se en hare sitta på vägen och filosofera framför bilen på morgonen medan jag läste kartan. Ute på hygget kom en stor örn och svepte över oss längsmed hygget och letade sork och annat gott. Mäktigt!
På ett annat hygge kliver jag nästan på en stor huggorm, försöker locka bort Loova så att hon inte ska kliva på ormen. Ropar på henne och hon kommer mot mig, men så får hon för sig att vi skulle busa just då och vänder om och kutar iväg -rakt över huggormen! Huggormen flyger upp men hinner inte bita henne. Något så rädd jag han bli ändå...huvaligen, jag hatar verkligen ormar!! Hur gör man egentligen på sommaren, om det är massor av huggormar på hyggena och man har med sig hunden. Måste man tillslut börja lämna hunden hemma för att det är orm ute i skogen?

På nästa hygge stöter vi på en massa björnspår. Inte allt för färska, men Loova fick lukta lite på dom och tyckte att det luktade riktigt spännande där ute på hygget. På bilden ovan så sitter hon precis vid ett av ramavtrycken och funderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.