torsdag 20 juni 2013

Tacka renarna för djungeln


Tentan är skriven, rättad och klar forever! Gah, vad skönt!
Jag har ägnat mig åt en rätt så brutal inventeringsvecka, med många hektar avverkade. 

Nå, så tallar, tallar och tallar kan jag skriva om här. 2 dm höga, 2 meter höga och så djungler av björksly. Men å andra sidan så kanske inte det är så värst kul att läsa om heller, så till vida att man själv inte är helt skogstokig. För dig som då tycker att det ändå är lite spännande, så la jag in två bilden ovanför. Den är tagen från samma ställe, men åt olika håll. Djungel respektive öken. 
Här har det en gång i tiden varit en renhage. Den plockades ner och det ställdes en fröträdsställning som senare avverkades. Och i veckan stod jag där och iaktog resultatet. Stolparna från renhagen låg kvar och hagen fanns även med på min karta, så jag kunde rätt så lätt veta vars stängslet hade gått. Den vänstra bilden befinner sig där hagen var (nu djungel av tallplant), och den högra bilden är tagen precis på andra sidan om vars staketet var (öken...). Min teori, som även baseras på vårat gödsel till jordgubbslandet, är att rendynga är riktigt kraftfulla grejor! Så kan det säkert vara så att ett och annat tallfrö som legat i den smarriga laven som renen betat, vandrat genom tarmarna och sedan "såtts" på just dessa ställen. Roligt att passa på att göra lite andra iakttagelser då man är ute i skogarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.