måndag 22 juli 2013

Koka kaffe


Få saker doftar så underbart som nykokt kaffe då man jobbar ute i skogen och börjar känna sig trött. När man får pusta ut och lägga fötterna på en liten stubbe, tända brasan eller gasköket och ta en välförtjänt rast. Men less är jag på plastmuggar och ett uppnött thermoslock, så jag har gjort mig en liten kåsa i fjällbjörksvril som jag letade rätt på sist jag var uppe. 
Kåsan har påminner lite om en ripkropp i formen (ja, tyvärr utan huvud...). Stjärtfjädrarna, bröstbenet där fram och så själva ripkroppen. I botten har jag täljt till lite mönster, bra ställe att träna detta på eftersom det inte är hela värden om det blir lite missar. Utsidan är målad med Herdins lackbets (mörk mahogny).

Vad underbart det är att jobba med vrilar. Dels så är det kul att tälja i, eftersom man får jobba med fibrerna på ett så fint sätt, och så blir det så vackert flammigt. Trä är verkligen ett helt fantastiskt ämne, ett konstverk i sig! Så är det kul att arbeta helt på fri hand, leka med träet i handen och göra sånadär härliga böjar och svängar som är sköna att hålla i och ta på. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.