onsdag 25 september 2013

Puckinventering med stora mätstickan


För flera, flera år sedan följde jag med ut en dag i fält och planterade mitt livs första puck, ett gäng granpuckar. På samma ställe finns bland de första såddpucksförsöken som Skogforsk har gjort. Idag var jag och pappa ut och mätte in det senaste datat om höjd och överlevnad på planterad täckrot, sådd och planterad puck. Mycket viktigt och intressant komplement till de 1 och 2-åriga försök jag har med i examensarbetet från Sveaskogs plantering. På bilden mäter jag altså en av de äldsta "puck-plantorna", och se så fin den är! 
Men brr, vad kallt det har börjat bli! Några snöflingor kom faktiskt medan vi var ute.


Och på denna bild syns det läskigt tydligt vad som mer håller på att hända, jag håller ju på att bli ordentligt mörkhårig!! Kanske är det ett tecken på att jag börjar bli klokare och visare, och den småkorkade blondinen mig håller på att försvinna.
Eller så är det ett ålderstecken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.