fredag 25 oktober 2013

Målarfilosofi



Mellan plugg, träning och annat i livet så har jag målat på min stora lilla tavla. 

Jag undrar om det inte är första gången någonsin jag lägger ut en bild på något som jag håller på att måla. Eller ens ett ofärdigt projekt över huvud taget?! Fram tills projektet är klart brukar det bara bestå i ett hjälplöst panikartat "hur i heeela friden ska jag få till det här" och "hoppas ingen ser"-tankar. Men nu har jag både lagt ut en bild på skissen, och  nu en uppdatering halvvägs in i projektet. Man behöver inte vara sträva efter att vara så perfekt hela tiden. För andra som är slöjdintresserade kanske det är minst lika kul att höra vägen dit. Annars är det ju som att en skidåkare som peppar sig med tävlingar, har en blogg och enbart lägger ut resultatlistan, utan att ens nämna att man tränat någon gång i livet. Att måla består ju inte av att glo på en färdig tavla, utan att vrida, vända och fundera på hur i hela friden den färdiga tavlan ska se ut och vad som skulle kunda ändras på och fixas till innan tavlan är färdig. Och vad man vill förmedla för känsla och sådanna djupa saker som man nästan måste sitta med ett glas vin och konstig musik en aldeles för sen kväll för att förstå sig på. 
 Jag har dock fortfarande ingen aning om hur denna ska se ut när jag anser mig vara färdig. 

 Älgen börjar jag bli rätt så nöjd med. Ögat körde jag fast på igår. Det fanns ett öga, men älgen såg toalt död ut och jag förstod inte vad jag skulle göra. Idag hade jag tur och råkade faktiskt få till lite färg så det blev bättre. Därefter så körde jag fast på mulen, halsen, benen, bringan. Argt smetade jag på färg och vipps så blev jag lite mer nöjd. Vilken tur jag hade, konstaterade jag! 
Loova fick hoppa in men känns verkligen som långt ifrån färdig. Idag så drar hunden ner på bilden, istället för att vara den lilla detaljen som gör den.

En tallföryngring växte upp bakom älgen. Mycket trevligare att kolla på då vi har med hela färgcirkeln, om än mycket svagt. Jag fick med både blått (mycket svagt i himmelen) och grönt i bakgrunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.