lördag 30 november 2013

Loova




Det är inte lätt att försöka måla av den vackraste man vet. Hur man än gör så blir det så långt ifrån verkligheten. Bara att öva! Idag började jag måla av Loova. Jag utgår från en bild på datorn, och för första gången så provade jag att inte skissa i blyerts först utan började vid ögat och målade vidare med akrylfärg. Först ett lätt lager med mycket utspädd färg, och sedan började jag fylla på med mer färg. Nosen känns aningen för kort, fast å andra sidan så var hon ändå rätt så ung på bilden.
Pälsen var ett mäck att få till. Så fin i verkligheten, men tålamod till att måla strå för strå finns inte hos mig. Jag tror dessutom man har någon speciell pensel. Jag kan ju nästan ingenting om teorin bakom målning, och kör helt enkelt på en vanlig rund pensel.

Förut så målade jag ofta av bilder, men tänkte mig hela tiden en platt liknelse av en platt bild. Det blev aldrig bra och tog evinneligt med tid. Nu försöker jag mer tänka det jag målar i "3d", som att jag med penseln formar ett runt objekt, men på en platt bild. Det tänket gör det så mycket lättare att jobba fram en form, och betydligt roligare!

Vill du se någon som är riktigt magiskt skicklig på att måla hundar, så titta in på my kind of art. Dom ser levande ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.