torsdag 7 november 2013


Ibland kan jag ha svårt att somna. Jag ligger och funderar på allt möjligt. Helst så funderar jag såklart på något som får mig glad, än något som är på tok för jobbigt att fundera på och som bara får mig ledsen. Så häromnatten låg jag och funderade på så djupa saker som hur en sko är uppbyggd.

Ja, antingen så är skon något som liknar en ihopsydd påse som limmas direkt på en sula. Dessa skor kostar inte så mycket att köpa, och håller heller inte så länge. Sulan släpper rätt så fort och skon trillar issär. Köper man därremot skor av bra kvalié så är dom ofra randsydda (se bilden). De håller för mycket, är tåligare mot väta och är betydligt snyggare. Tänk på det nästa gång du ska införskaffa ett par dojjor!

Jag låg och funderade så mycket att jag tillslut kom på att jag skulle sy mig ett par läderskor, med målet att lyckas med en hyffsad randsydd sula.
Otaliga modeller med mönster och juseringar har gjorts, jag har googlat och youtubat, letat rätt på någon byggplast att göra prototyper i och så äntligen känt mig nöjd, skurit ut läder och börjat sy. Spännande! För att få fram en ungefärlig modell av en grundsko så tog jag på mig en tjocksocka, lindade foten i gladpack och så matade runt med silvertape tills jag hade mig en sko. Sedan klippte jag från hälen och fram till tån så jag fick en högersida och en vänstersida på skon/foten, och plattade ut min lilla mall. Vipps så hade jag ett bra grundmönster av hur en fot ser ut och kunde fortsätta mönsterkonstruktionen därifrån.
Projektet so far:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.