fredag 1 november 2013

Jaktväst/Hundförarväst



Irriterat konstaterade jag än en gång att jaktläder som fungerar är gjorda för män. För kvinnor börjar det komma ett smått ökande utbud av jaktkläder, men producenterna går fortfarande back på produktionen av funktionella jaktkläder för kvinnor. För karlar finns precis hur mycket "guttetull" som helst med de aldra mest detaljerade och genomtänkta detaljerna. 
Jag blev less på att leta. Ska det inte finnas en hundförar/jaktväst som är sjukt genomtänkt men även snygg och med skärning och passform för en kvinna..
Nu har jag ägnat på tok för många timmar åt att skissa, skissa, skissa. Rita mönster. Slänga mönster. Rita igen. Sno massa lakan av mamma och sy prototyper (trasiga, kasserade lakan och jag frågade om lov innan, då inte ordagrant "sno"). Ändra mönster och tillslut ge mig på högen med läder. 
Voalla.. -En färdig jaktväst i läder!

Vad västen har är 
- Ordentliga utanpåliggande fickor med genomtänkt placering för kommunikradio, gps och mobil/annat. 
- Hållare för antenner för att hålla allt på plats. 
- Ingenting som kan vara i vägen på högeraxeln dit bössan ska upp då jag ska skjuta 20-taggaren som Loova har ståndskall på. ;)

- Helfodrad
- Sidofickor att vila/värma händerna i
- En stor ficka på ryggen för thermos, koppel, fika..
- Hängare i ryggen
- Ordentlig ventilation i ryggen
 - Löstagbar krage i varm päls för de riktigt kalla dagarna.

Nackdelen med läder är dock att det kan bli lite varmt de första septemberdagarna samt att det kan gnissla lite. Jag har dock valt läder med tanke på att minimera gnisslet, så detta ska nog vara hyffsat ok. I utbyte får jag visst skydd för regn. Västen är något nummer för stor, dels för att ventilera bättre varma dagar, samt för att rymma en ordentlig tjocktröja under oktoberjakten.




2 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.