fredag 26 september 2014

En vecka fylld med spännande kurser


Denna vecka har varit intensiv. Förra helgen hade jag besök av Marre, som kommit tillbaks från ett år i Canada. Det var så kul att ses igen! På söndagen gick jag en tur på ett otroligt vackert berg, med gigantiska stenblock och fantastisk utsikt. Jag hann även med att plocka lingon och tranbär.

På måndagen hade vi distriktmöte och kalibrering av Skogsstyrelsens målbilder för miljöhänsyn. Det var vi nyanställda och vikarierande som fick hålla i dagen, och jag vågar nog säga att det gick riktigt bra. Bra valda objekt och givande diskussioner! Vi lunchade vid vackra Storforsen.

Sedan begav jag mig till Skellefteå och gick en tvådagars utbildning i kulturmiljövård inom skogsbruket. Dvs vad som är ett fornminne respektive kulturlämning och vad som gäller kring det. Vad vi från Skogsstyrelsen ska rekomendera, och vad lagstiftningen säger. Det var givande och lärorikt! Som ett kul inslag fick vi även se hällmålningar gjorda ca 2000 f.kr och föreställande ffa laxar och älgar. Mäktigt!

Arbetsveckan avslutades i Nattavaara och Vuollerim med en tvådagars diskussionsutbildning för rennäring och skogsskötsel. Även det var intressant och trevligt! På väg dit passade jag på att svänga igenom farfars barndomsby Yrttevaara, där snön låg på marken.

Nu ska jag vila några timmar så jag är redo inför helgens älgjakt!


 Disktiktmöte och kalibrering kring Storforsen




Laxar

 En älg
Yrttivaara 

Loova fick följa med, och möttes till hennes stora förtjusning av decimeterdjup snö!


Tranbärsplockning

Vacker utsikt!




Två trötta tjejer! Läsning och myskväll med Loova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.