tisdag 26 maj 2015

Tillsyn av naturvårdsavtal


Måndagseftermiddagen tillbringade jag i skogen. Äntligen slipper jag ut lite från kontoret och får njuta av vår vackra natur. I sommar kommer jag jobba lite med tillsyn av Naturvårdsavtal och Biotopskydd. Då går jag runt i beståndet och ser så att det inte har hänt något anmärkningsvärt, ex att någon har fällt träd eller liknande, samt bättrar på kantmarkeringen runtom. Ofta är det  väldigt vackra skogar, gamla och med många fina naturvärden. Gårdagens skog låg uppe på ett berg, så utsikten gick inte att klaga på.
 
I en tätdunge högst uppe på berget började det låta. Ett litet djur som råk åt sin mamma, men väldigt ljust. Det lät verkligen som en väldigt ung krabat! En älgko tittade fram med öronen bakåt, medan kalven fortsatte att ropa efter sin mamma. Jag hoade lite på henne, och hon vände sig om och travade bort över tallheden tillsammans med den lilla, lilla kalven. Fantastiska ögonblick!



Högst uppe på berget fanns många vridna torrakor med brandljud.
 

Två tallar som blivit älgbetade och krokiga. Den högra tallen har skickat iväg en sidogren som sökt sig mot den andra. Tillslut växte träden fast i varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.