söndag 11 oktober 2015

Smyga på ståndskall


I lördags gick det rätt så segt för mig och Loova på jakten. Hon hittade en slaktgrop som hon görjade runt i tills hon luktade äckel. Tre gånger fick jag hämta henne, sedan blev jag sur, lessnade och gick till bilen. På söndagen gick det betydligt bättre. Några minuter efter släppet så får Loova upp älg och skällde fast den. Jag fick smyga på ståndskallet, vilket var svårt i den frusna mossan som krasade som corn-flakes under fötterna. Samtidigt så var det sååå spännande. Nu var det länge sedan jag smugit på älg! Då jag konstaterat att det var ett ensamt vuxet djur, och vi har vuxenkvoten fylld, så gick jag fram med mobilen och filmade. Det var rätt så tätt med smågranar och björksly, och jag kom mig riktigt nära. På ca 8 meters håll gömde jag mig bakom en björk och njöt av adrenalinruset i någon slags skräckblandad förtjusning över att kunna följa det så nära.  Älgen var gode stor -och jag kände mig ganska liten. Det var första gången jag fick smyga på Loovas ståndskall, och idag skötte hon det riktigt fint! Jag är supernöjd! Dessutom bjöd helgen på många minusgrader och strålande sol på dagarna.



  

Förra veckan fyllde jag år. Mamma och Elsa kom upp på besök över helgen. Det var kul att ha dom här. Vi tog en lugnhelg och mådde gott. Så såg vi "glada hälsningar från Missångersträsk" på bio. Jag har läst boken tidigare -och älskat den. Även filmen var helt underbar, och jag fick skratta väldigt mycket. Dessa skor från Kero fick jag av Linus -och jag älskar dom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.