onsdag 2 december 2015

Killingmössa



I dagarna har jag sytt klart en killingmössa åt mig själv. På en julmarknad för någon helg sedan köpte jag ett jättefint killingskin (och magiskt god getost!) från grannbyn.
Mönstret till mössan gjorde jag genom att täcka håret med en plastpåse som jag öppnat vid ansiktet och lagt över huvudet, och som jag sedan tejpade med silvertejp tills hela huvudet var täckt. Då klippte jag till fram- och baksida så som jag ville ha mössan. Då jag var nöjd tog av mig ”silvertejpsmössan” och klippte isär den, från fram- till baksida, och sedan en gång till precis bakom öronlappen och upp mot toppen. Då hade jag fyra bitar. Jag klippte snitt i kanterna runt dessa, ca 2-3 cm in så att dom gick att platta ut. Bitarna ritade jag av på mönsterpapper och provsydde en mössa i gammalt lakan och fixade till de sista detaljerna för att få den perfekt. Efter det kunde jag sy själva mössan, som nu sitter som ett smäck på mitt huvud!



 


6 kommentarer:

  1. Så fin mössa! Roligt med din beskrivning av hur du gör mönster!

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fin!
    Vad for material gor du fodringen/hattkanten av?
    /Ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack! Jag har använt kläde. Kan klia lite om det blir för varmt, men och andra sidan ett väldigt varmt material i sig jämfört med ex. fleece.

      Radera
  3. Kan man hitta något mönster
    någonstans? Vill så gärna sy en :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jag har gjort ett mönster som passar mitt huvud (ca 58-59 cm mätt precis ovanför öronen). Vill man ha mönstret större eller mindre så går det ju att förstora/förminska (och sedan provsy en gång i ex lakan eller resttyg). Jag kan sälja det mönstret för 350 kr.

      Så finns beskrivning i inlägget hur man kan göra ett eget mönster. :)

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.