måndag 11 april 2016

Att göra ett eget knivbälte

Jag tycker att det är jättekul att göra knivbälten. Olika bälten efter olika individuella önskemål, funderingar och anpassningar. Men nästan minst lika kul är det då andra har lust att göra sig sitt egna bälte. Då jag skulle göra mitt första så fanns det nästan ingen instruktion eller hjälp att finna på nätet, så jag har fått testa mig fram. I det här inlägget kan du läsa om hur jag gör mina bälten.

Det finns speciellt läder att köpa för knivbälten. Lädret är rätt så kraftigt. Jag köper mitt läder från Lycksele slöjd och skinn och har hittat min absoluta favorit -antikcognac. Vackert naturligt brunt och lite mjukare -skönt att bära om man rör sig mycket. Här kan man även köpa nitar, spännen och de verktyg man behöver. 

Nedan går jag igenom steg för steg hur jag gör. 


Jag mäter måttet runt höften där jag vill att bältet ska vara. Då jag mäter har jag vanliga byxor på mig. Mät inte i täckbyxor. Här har jag mätt ett mått på 90 cm och gör själva bälteslädret lika långt. Kanterna rundar jag av lite -en smaksak.
Jag trivs i bälten som är ca 6 cm breda. Män har ofta lite bredare, kanske 7 cm. Detta är såklart en smaksak. En del klär jättebra i breda bälten, medan andra passar och trivs bättre i smalare.


Till det här bältet har jag valt ett lite smalare spänne. Det ger lite ökad rörelsefrihet om man ex böjer sig fram. Jag mäter innermåttet på spännet, som i det här fallet är 2,5 cm.


Stropparna till spännet ska vara lika breda som spännets innermått, så till det här bältet gör jag dom 2,5 cm breda. Den ena remmen fäster jag spännet i, se bild ovan. Två nitar ger ett stadigare bälte som håller längre. Jag gör hålen med hålpipor (finns att köpa set på ex Biltema). Till nitarna ovan använder jag hålpipor som är lika stora som nitens hål. I det här fallet hålpipor med en diameter på 2 mm för den nedre delen av niten, och 3 mm för den övre delen. Genom att inte göra dom större än nödvändigt får man ett hållbarare bälte. I den andra remmen (den övre i bild) gör jag hål med en diameter på 5 mm.. Dessa ska spännet fästa i. Att dom är stora gör det bara smidigt att spänna bältet. Denna rem gör jag ca 20-25 cm lång.



Nu ska jag fästa remmarna i själva bältet. På den sidan som spännet är gör jag detta ca 5-6 cm in. Jag gör ett snitt som är lika brett som remmen + 1 mm åt varje håll, så här 2,7 cm. På den inre delen, till vänster i bild ovan tunnar jag ut lädret på baksidan, se bilden nedan. Detta gör att remmen ligger bättre och planare.



Remmarna fäster jag med nitar enligt ovan. Fortfarande så är jag noga med att inte göra hålen större än nödvändigt. Jag sätter även en liten rem tvärs över för att unna sticka in flärpen från spännremmen. Mitten på spännet sätter jag precis i kant på bältet, i annat fall förlänger jag eller förkortar den totala längden. ex om spännet sticker ut 10 cm så blir ju bältet 100 cm långt, istället för 90.  

Nu sätter jag fast spännremmen. Hålet för denna i bältet gör jag cirka 8 cm in, dvs aningen längre än för spännet. Mitten på remmen sätter jag vid bältets slut. Nu går bältet att anpassa och spänna mellan 82 och 97 cm. Kanske går lädret ut sig lite, eller så blir jag smalare - då är det bra att kunna dra åt lite extra. Eller så har jag tjocka vinterkläder på mig och vill kunna spänna ut bältet lite. Tänk på att mjukare läder gärna vill gå ut sig en aningen om man hänger på en tung kniv, ex en huggare. Se därför till att kunna dra åt spännet lite extra mycket.


Så här ser det ut då alla remmar är fast. Nu är vi färdiga med "stommen" till bältet. Enbart dekorationen med nitarna återstår. 
Vi börjar med att göra en mall för nitmönstret. Jag gör mina mallar i gamla mjölkpaket. Solhavre/oatly-paket är beklädda med en tunn foliehinna och håller ändå bättre. Vill man att nitarna ska ligga tight så kan man ha ca 8 mm mellan ena nitens centrum till den andra nitens centrum. På så sätt får man enbart någon mm mellanrum mellan nitarna. 1 cm från centrum till centrum ger ett glesare intryck. Ofta har män kantigare former i mönstret, ex rutor eller zick-zack, medan kvinnor oftast har rundare former, ev vågor eller cirklar. De övre mönstren i bilden ovan är herrmönster som jag gjort, medan de nedre är mönster till bälten som kvinnor bär. Men här är ju smaken som baken, man gör ju självklart så som man trivs bäst med själv!


När jag är färdig med mallen så mäter jag upp centrum på bältet, dvs mitt bak. jag Mäter upp mitt mönster därifrån och planerar hur långt nitarna ska sträcka sig på bältet. Därefter tejpar jag fast mallen på ovansidan av lädret. Jag stansar bara lite lätt med en hålpipa för att markera vars hålet ska vara. På så sätt så minskar jag risken att mallen flyttar sig eftersom jag arbetar, och så har jag en chans att korrigera lite.  Pipan jag använder är 4 mm, precis så att niten går i.

Hela bältet är markerat och jag känner mig nöjd.

 Nu tar jag hålpipan och kraftigt underlag och slår hålen. Jag har alltid en vass nålpipa, annars trycks lädret ut lite grann.
Jag rekommenderar att använda hörselkåpor.
Alla hål är gjorda och nitarna läggs på plats. Jag använder en speciell tång för att trycka ut baksidan på niten.

 Alla nitar är på plats och jag har tryckt till dom med tången. Baksidan breddar ut sig. Den sista finishen sätter jag med hammaren, genom att slå lite lätt på nitarnas baksida. På å sätt blir det slätt och fint. När jag är klar med detta så smörjer jag in bältet med läder fett. Detta bör man göra minst en gång om året för att öka bältets livslängd och hållbarhet. Passa på att byt ut läderremmarna till knivarna i samma veva, så att du slipper upptäcka att en kniv har fallit av.


1 kommentar:

  1. Nu har jag gjort mitt första bälte! Så himla kul det var :) Tack för dina riktigt bra instruktioner.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.