onsdag 13 april 2016

Skum ljusterapi för tomaterna



Fantastiska vår! Snön försvinner i ett rasande tempo och det börjar klia i mina odlings fingrar. Förra året gjorde jag iordning grunden till något som ska bli ett trädgårdsland, och så har jag ett litet mini-växthus på gång (ett gammalt vitrinskåp) som jag kan odla några kryddplantor i.  

Jag har startat igång med att förodla lite basilika, persilja, tomat och solrosor. Så tänkte jag att jag skulle köpa en odlingslampa för att få igång plantorna lite bättre. Nöjd hittade jag en UV lampa anpassad för detta, som dessutom går att stoppa i en vanlig fönsterlampa. Jag placerade min odlingslåda i det ljusaste fönstret som väter upp mot vägen, och böt ut glödlampan i fönstret till min UV-lampa.  Rummet blev rosa-lila! Intrycket blev aningen mer skumt än vad jag hade räknat med. Lampan åkte ner efter ett tag, annars lär väl polisen börja undra vad som är på gång nere på Lindhaga. Min plan är istället att göra iordning ett odlingsbord nere i källaren, eller där det inte syns lika mycket.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.